koniec
ery diesla

Życie z autem wyposażonym w konwencjonalny rodzaj napędu niebawem stanie się wyjątkowo trudne. Zaostrzenie norm emisji spalin wprowadzane przez Unię Europejską zmniejsza opłacalność diesli. Kolejne europejskie miasta zapowiadają poważne ograniczenia dla właścicieli samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Władze Holandii i Norwegii zapowiedziały wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z jednostkami spalinowymi do 2025 roku.

Znaki drogowe: Berlin, Diesel bis Euro 5, Anlieger frei
Według specjalistów z JATO Dynamics diesel jest w odwrocie. Od 2015 roku sprzedaż aut z tym napędem sukcesywnie spada. W 2017 roku diesle stanowiły 43,8 proc. łącznej liczby rejestracji. To najniższy wynik od 2003 roku, kiedy współczynnik ten wyniósł 43,4 proc. i kiedy jedynym konkurentem dla tej technologii były tylko i wyłącznie silniki benzynowe. Dane zbierane na europejskim rynku przez JATO Dynamics pokazują, że 25 z 26 rynków na naszym kontynencie odnotowało spadek zainteresowania samochodami napędzanymi olejem napędowym. Gwałtowne spadki odnotowano między innymi w Luksemburgu, Grecji i Hiszpanii, a także w Portugalii, Irlandii oraz Włoszech. Najbardziej gwałtowną zmianę można zaobserwować w Norwegii. W 2011 roku ¾ zarejestrowanych nowych samochodów było wyposażonych w silniki wysokoprężne. Kampania rządu promująca pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi spowodowała, że udział diesli zmniejszył się w tym kraju do 23 proc. Oznacza to spadek o 52 punkty procentowe w ciągu 6 lat.
Spaliny diesla z rury wydechowej
Obecnie diesle tracą ze względu na umacniającą się pozycję samochodów z napędem hybrydowym oraz – w znacznie mniejszym stopniu – obecność samochodów elektrycznych. Dziesięć lat temu auta wyposażone w alternatywne źródła napędu stanowiły zaledwie 0,4 proc. całego europejskiego rynku, dzisiaj ich udział znajduje się na poziomie 4,2 proc. Największymi wzrostami może pochwalić się Toyota – w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku aż 40 proc. samochodów sprzedanych w Europie przez tego producenta stanowią auta z napędem alternatywnym.

Źródło: www.jato.com/diesel-in-europe-in-2017-annus-horribilis