Normy
emisji spalin

Dzięki restrykcyjnym normom emisji spalin udało się zredukować nie tylko emisję CO2 do atmosfery, ale również spadła emisja tlenków azotu (NOx) oraz pyłów (PM). Jedne i drugie są szkodliwe dla zdrowia – te pierwsze powodują astmę, zapalenie oskrzeli, a nawet zawały i nowotwory – i są jednym z głównych składników smogu; te drugie są cząsteczkami sadzy, popiołów i toksycznych metali ciężkich. Tak więc to, czy samochód jest przyjazny środowisku, zależy nie tylko od emisji dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, ale także tlenków azotu i cząstek stałych.

Toyota Prius Plug-in - samochód spełniający rygorystyczne normy emisji spalin
W latach 2020–2021 planowana jest kolejna redukcja emisji CO2. Samochody wyprodukowane po tym roku będą mogły emitować maksymalnie 95 g/km CO2. Oznacza to maksymalne spalanie na poziomie 4,1 l/100 km dla aut benzynowych i 3,6 l/100 km dla diesli. Nowa norma pozwoli ograniczyć roczną emisję CO2 o 50 mln ton.