Samochody
prywatne

Badanie przeprowadzone przez Międzynarodową Agencję Badania Raka należącą do Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wykazało zwiększone nawet o 40 proc. ryzyko wystąpienia raka płuc oraz zwiększone ryzyko występowania raka pęcherza moczowego u osób narażonych na wdychanie spalin silników Diesla. W Polsce szeroko praktykowane jest wycinanie filtrów cząstek stałych DPF, których zadaniem jest niwelowanie szkodliwych substancji, dlatego samochody prywatne mają znaczący wkład w powstawanie smogu i występowanie chorób płuc i układu krążenia.

Samochody prywatne - spaliny
Mimo że na pierwszy rzut oka silniki Diesla są oszczędniejsze i bardziej wydajne od silników benzynowych, emitują więcej trujących cząstek stałych i tlenków azotu. Wprowadzane zaawansowane rozwiązania mające na celu oczyszczenie spalin z silników wysokoprężnych, takie jak filtry DPF czy dodawanie płynu Ad Blue, sprawiają, że produkcja i eksploatacja auta staje się droższa. Dlatego w Polsce rozpowszechnione jest wycinanie zapchanych filtrów DPF oraz zmniejszanie dawek Ad Blue, skutkujące wzrostem emisji tlenków azotu.
Spaliny z rury wydechowej
W ostatnich latach stało się jasne, że silniki wysokoprężne są głównym źródłem zanieczyszczenia europejskich miast tlenkami azotu, przyczyniając się do przedwczesnej śmierci 68 000 Europejczyków rocznie. Przekonaliśmy się także dzięki naszym badaniom, że wbrew deklaracjom producentów diesle są bardziej szkodliwe dla klimatu niż auta benzynowe i nie przyczyniają się do spełnienia celów redukcji emisji CO2. Europa musi patrzeć w przyszłość i przyspieszyć elektryfikację samochodów” – powiedziała Julia Poliscanova, manager ds. ekologicznych samochodów w Transport & Environment.
Samochody w ulicznym korku
Nie dziwi zatem fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wpisała spaliny emitowane przez silniki Diesla na listę substancji powodujących raka. W tej samej grupie niebezpiecznych substancji znajdziemy azbest, arsen oraz gaz musztardowy.

Źródła:
www.transportenvironment.org
www.iarc.fr/en/media-centre/iarcnews/2012/mono105-info.php